EL
LLUÇANÈS: PASSAT, PRESENT I FUTUR
El
Lluçanès diuen que no és una comarca. Em voleu dir què és,
doncs, una comarca?1
«El
Lluçanès és com un tascó posat entre la Plana de Vic a llevant i
la comarca de Berga a Ponent»2
L'Estatut
d'Autonomia de Catalunya de l'any 2006 estructura la divisió
territorial del país en municipis, vegueries i
comarques.
La
vegueria ha
de regular l'àmbit
territorial el
govern intermunicipal de
cooperació local i és la divisió territorial que
ha d'adoptar
la Generalitat per a l'organització territorial dels seus serveis.
La comarca es
configura com a ens local amb personalitat jurídica pròpia i és
formada per municipis per a la gestió de competències i serveis
locals. Segons
l'Estatut la comarca ha cedit rellevància a favor de la vegueria.
La
divisió comarcal ha tingut a Catalunya una tradició històrica
important malgrat que no haver estat reconeguda de manera oficial
fins al 1936. L'any 1931 la Generalitat va crear la Ponència de la
Divisió Territorial. Els principis en què es basà aquesta Ponència
a l'hora de fer la divisió territorial foren el d'establir el menor
nombre possible de demarcacions, que des de cada poble es pogués
anar i tornar en un dia a la seva capital i que les demarcacions
fossin equilibrades quant al nombre d'habitants, o bé que l'extensió
compensés les diferències. El primer projecte es va presentar el
dia 13 de setembre de 1932. Catalunya quedava estructurada en
trenta-vuit comarques i nou vegueries. L'aprovació definitiva no es
va fer fins a l'agost de 1936, quan ja els militars feixistes havien
començat la guerra civil. Aquesta divisió va ser oficial entre el
1936 i el 1939. Després de la dictadura, l'any 1987, es van
restaurar les comarques. El Lluçanès no fou reconegut com a comarca
i els seus municipis quedaren repartits entre Osona, el Berguedà i
el Bages. No tenir una capital antiga definida i la presència de
tres centres importants extracomarcals (Vic, Manresa i Berga) van
incrementar les tendències centrífugues i van dificultar el
reconeixement de la comarca.
Quan
apareix el Lluçanès? El territori del Lluçanès adquireix una
importància estratègica i política a partir de finals del segle
VIII. Si ens fixem en èpoques anteriors ens trobem amb unes terres
pràcticament despoblades, a causa de la desintegració de la
societat hispanogoda, agreujada, a més, per les incursions
sarraïnes.
Al
segle IX es desenvolupa un sistema de repoblació, al comtat d’Osona,
basat en l’”aprisio” (colonització agrària) protagonitzat per
petits propietaris lliures que provenien de la muntanya. Guifré el
Pilós reorganitza les noves terres conquerides des del punt de vista
polític i eclesiàstic.
El
comtat d’Osona s’organitzà de forma prioritària als segles IX
i X. Tenia com a centre la ciutat de Vic i s’estenia per la pla de
Vic i les terres veïnes. Comprenia la conca mitjana del riu Ter, les
valls del riu Congost, la riera d’Osor i les conques de la riera
Gavarresa i de la riera del Lluçanès.
El
Lluçanès es dividí en dos nuclis: un de central que depenia dels
senyors de Lluçà i un altre al voltant de l’antic terme del
castell d’Oristà que comprenia Oristà, Olost, Sant Feliu
Sasserra, la vall de Relat i Sant Amanç de Pedrós.
La
demarcació i castell d’Oristà desaparegueren al segle XI i,
aleshores, Sant Feliu Sasserra passà a dependre dels senyors dels
castells de Tornamira i de Lluçà.
L’any
1376 Ramon de Peguera, senyor de Tornamira i d’Olost comprà la
baronia de Lluçà, de manera que, gran part del Lluçanès depengué
d’una mateixa autoritat.
La
reina Maria, muller d’Alfons el Magnànim concedí un privilegi
l’any 1445 on reconeixia autonomia a la comarca i instaurava una
sotsvegueria que tindria dos centres, Sant Feliu Sasserra i Perafita.
Aquest privilegi fou revocat pel rei l’any 1452.
La
baronia del Lluçanès fou venuda el 5 de febrer de 1611 pel baró
Francesc d’Agulló a la universitat del Lluçanès per 7.000
lliures. Llavors es creà la sotsvegueria del Lluçanès, la cúria o
centre administratiu de la qual s’instal·là a Sant Feliu
Sasserra, l’única vila que en aquell moment hi havia al Lluçanès.
Formaven la sotsvegueria Sant Feliu Sasserra, Santa Eugènia de
Relat, Sant Marçal de Relat, Santa Maria de Lluçà, Santa Eulàlia
de Puig-oriol, Santa Maria d’Olost, Sant Julià de la Cirera, Santa
Eulàlia de Pardines, Sant Vicenç de Prats de Lluçanès, Sant
Andreu de Llanars, Sant Pau de Pinós, Santa Maria de Salselles,
Santa Creu de Jutglars, Sant Martí d’Albars, Sant Pere de
Perafita, Sant Cristòfol de Borrassers, Sant Agustí de Lluçanès i
Sant Genís del Pi.
La
sotsvegueria del Lluçanès la formaven pobles que pertanyien a la
corona. No tingué mai pobles de senyoriu. Sobremunt era feu del
bisbe de Vic, Alpens del monestir de Ripoll i Santa Maria i Sant
Martí de Merlès del comte d’Aranda i de Lluís de Merlès
respectivament. Alguns municipis de reialenc com Oristà, Sant
Bartomeu del Grau i Sant Boi de Lluçanès no s’incorporaren a
l’autoritat del sotsveguer i van continuar vinculats a Manresa o a
Vic.
La
sotsvegueria va desaparèixer després del Decret de Nova Planta del
1716 però la identitat del territori ha perdurat fins avui. Entre la
divisió en corregiments (1716) i la de partits judicials (1834) el
lluçanès va tornar a tenir reconeixement administratiu sota
l’ocupació francesa (1810).
La
divisió administrativa del bisbat de Vic sempre ha reconegut la
singularitat lluçanesa. Actualment la componen els arxiprestats de
Vic, Ripollès, Ter-Collsacabra, Lluçanès, Guilleries-Congost,
Moianès, Manresa, Bages Nord, Bages Sud i Anoia-Segarra.
L'any
2001 es constitueix el Consorci del Lluçanès, amb l'acord dels
tretze ajuntaments (Alpens, Lluçà, Olost, Oristà, Perafita, Prats
de Lluçanès, Sant Bartomeu del Grau, Sant Boi de Lluçanès, Sant
Feliu Sasserra, Sant Martí d'Albars, Santa Maria de Merlès i
Sobremunt.
Els
serveis que ofereix el Consorci es basen en l'atenció a les persones
(atenció social, educació comunitària, xarxa d'espais de dia,
programes de reforç per a infants i joves, cursos i tallers, beques
esportives...) i en el desenvolupament econòmic local (ocupació,
empresa, turisme, desenvolupament rural...)
Entre
el març i l'octubre de 2010, 12 ajuntaments del Lluçanès van fer
una sol·licitud per aconseguir la creació de la comarca del
Lluçanès. D'aquests, nou demanaven la creació de la comarca i
formar-ne part i tres demanaven que es creés la comarca però
manifestaven la voluntat de fer una consulta a la població en el
moment de decidir si en formaven part.
El
reconeixement oficial i administratiu de la comarca permetrà tenir
més capacitat de gestió, més seguretat en l'execució de
projectes, més independència de gestió, el desplegament de
competències de la Generalitat al territori i més estabilitat
financera, amb un pressupost molt més alt que l'actual que permetrà
invertir més en el territori.
Avui el Parlament i el Govern de Catalunya ens donen la oportunitat de superar la història dels darrers tres-cents anys i aconseguir de nou el reconeixement oficial del nostre territori, una comarca que no es basi únicament en el passat sinó que miri cap al futur, amb l'objectiu de dinamitzar i millorar la prestació dels serveis que reben els ciutadans.
Desenvolupament econòmic, borsa d'ocupació, ajuts i dinamització a les empreses, acompanyament als emprenedors... Aquestes qüestions les podrem oferir a través del consell comarcal. A banda, un consell té competències per poder fer moltes coses més que van molt més enllà del que estem fent a través del Consorci. Podrem mantenir els serveis actuals, tindrem noves competències per poder prestar-ne de nous i tindrem capacitat per poder accedir a recursos per aplicar aquestes polítiques. I aconseguirem el reconeixement de subjecte polític i jurídic, cosa que ens permetrà fer d'interlocutors amb les altres administracions. Tot són eines per als ciutadans i per al territori.
Avui el Parlament i el Govern de Catalunya ens donen la oportunitat de superar la història dels darrers tres-cents anys i aconseguir de nou el reconeixement oficial del nostre territori, una comarca que no es basi únicament en el passat sinó que miri cap al futur, amb l'objectiu de dinamitzar i millorar la prestació dels serveis que reben els ciutadans.
Desenvolupament econòmic, borsa d'ocupació, ajuts i dinamització a les empreses, acompanyament als emprenedors... Aquestes qüestions les podrem oferir a través del consell comarcal. A banda, un consell té competències per poder fer moltes coses més que van molt més enllà del que estem fent a través del Consorci. Podrem mantenir els serveis actuals, tindrem noves competències per poder prestar-ne de nous i tindrem capacitat per poder accedir a recursos per aplicar aquestes polítiques. I aconseguirem el reconeixement de subjecte polític i jurídic, cosa que ens permetrà fer d'interlocutors amb les altres administracions. Tot són eines per als ciutadans i per al territori.
Els
alcaldes del Lluçanès han decidit que el procés participatiu es
farà el dia 26 de juliol. Es fa a iniciativa del govern de la
Generalitat. Legalment no caldria fer-lo per proclamar la nova
comarca perquè la llei no el contempla, però és una oportunitat
perquè la gent del Lluçanès faci costat a la creació de la
comarca.
Una nova comarca no ha de generar més despesa ni més burocràcia. No es tracta de crear més estructures administratives ja que substituiria el consorci actual, ara amenaçat per la llei de racionalització i sostenibilitat de l'administració local (LRSAL), pel Consell Comarcal. La comarca ha de tenir competències per optimitzar recursos, donar eines al servei del territori, de les empreses, dels ciutadans.
Una nova comarca no ha de generar més despesa ni més burocràcia. No es tracta de crear més estructures administratives ja que substituiria el consorci actual, ara amenaçat per la llei de racionalització i sostenibilitat de l'administració local (LRSAL), pel Consell Comarcal. La comarca ha de tenir competències per optimitzar recursos, donar eines al servei del territori, de les empreses, dels ciutadans.
La
creació de la nova comarca no abasta tots els àmbits. L'educació,
la justícia, la sanitat etc. no depenen dels consells comarcals i
per això no hi ha d'haver canvis. Cadascú podrà continuar rebent
aquests serveis on els rep actualment.
Recordem
que les comarques tenen per objectiu mancomunar els serveis dels
pobles que la formen. Cal tenir present que és més fàcil
mancomunar serveis de tretze municipis que no d'altres realitats
comarcals molt més extenses on hi ha pobles molt separats
geogràficament.
1 Lluís Casassas i Simó (1922-1992). Geògraf. Col·laborà amb el geògraf sabadellenc Pau Vila. És autor de l'obra El Lluçanès, evolució entre 1950 i 1970 (1975). Aquesta pregunta la dirigí als assistents a una conferència seva a Cervera.
2Josep
Pla a Guia de Catalunya.