HISTÒRIA I SOCIETAT


"la mata del jonc ha aquella força que, si tota la mata lligats ab una corda ben forts, et tota la volets arrencar ensems, dic-vos que deu hòmens, per bé que tiren, no l'arrencaran, ne encara con gaire més s'hi prenguessen, e si en llevats la corda de jonc en jonc la trencarà tota un fadrí de vuit anys que sol un jonc hi romandrà.»


Història, vida i costums de la vila de Sant Feliu Sasserra i d'altres indrets de la Catalunya Central.

diumenge, 23 de febrer del 2014

SERENOR

SERENOR. LA IMPRENTA A L’ESCOLA.

        
     Molts són els mestres que han dedicat els millors anys de la seva vida a educar els infants de Sant Feliu Sasserra. De tot aquest col·lectiu volem destacar dues persones que han excel·lit en la seva professió: Josep Vila “El mestre” que exercí la seva docència a cavall dels segles XIX i XX i Antònia Rubiralta,  qui als anys trenta del segle XX aplicà a l’escola nacional de nenes de Sant Feliu les tècniques Freinet i fóu l’ànima de la revista Serenor.                
 Avui  gràcies a la Sra. Filomena Boatella, una d’aquelles nenes que confeccionaven la revista, l’arxiu municipal de la nostra vila conserva i posa a disposició dels investigadors i estudiosos nou números d’aquesta petita joia.


            Célestin Freinet (Gars, Provença 1896 – Vença, Provença, 1966) inicià la seva activitat pedagògica l’any 1920 i propicià una escola on el treball autogestionat, experimental i cooperatiu constituí la base de tots els aprenentatges dels alumnes. Entre d’altres tècniques introduí la impremta i la correspondència entre les escoles.
            La seva obra va tenir una gran acceptació als Països Catalans, especialment a partir de l’any 1933, any en què Freinet participà en l’Escola d’Estiu de la Generalitat i difongué la tècnica de l’escola activa i el cooperativisme al servei de l’escola.
            Els mestres dels pobles van trobar que les tècniques Freinet funcionaven molt bé malgrat els escassos recursos que tenien a la seva disposició. Per mitjà de la impremta, la biblioteca i les excursions despertaren l’interès dels alumnes i les ganes d’aprendre.
            Les revistes que publicaven a l’escola servien com a mitjà de comunicació, d’agermanament i intercanvi entre mestres, alumnes i familiars. Quan arribaven a les llars arribava una veu que parlava de l’escola i que traspuava la vida  de tota la població.
           
A Sant Feliu Sasserra Antònia Rubiralta utilitzà aquestes tècniques a l’escola nacional de nenes de la nostra vila. L’any 1934 començà la publicació de la revista Serenor, de la qual es feien  còpies per als alumnes, els familiars i per intercanviar amb d’altres escoles que seguien les mateixes tècniques. Per mitjà del text lliure    
                                                  Antònia Rubiralta i les seves alumnes

les  nenes ens dónen una visió de la vida a la seva època: “El divendres al sortir de la Doctrina hi havia molt soroll a la Plaça i és perquè a uns pobres homes que menaven un ramat de tocinos se’ls anaven ficant pels portals de les cases. Van entrar a la Casa de la Vila i a l’Hostal i cridaven. Nosaltres ens vam amagar a l’entrada de l’escola i no ens van fer pas res.”[1]
Cada mes publicaven el butlletí meteorològic, registrat a hores de classe, que els donaven els nens de l’escola nacional com  Joan Comes,  C. Marbà i J. Capdevila
Les tradicions populars també apareixen a la revista: “Hi ha res pels Romeus, una bona botifarra per l’amor de Déu. Cuando nos han dado cosas decimos: Bona casa, bona brasa, bon tió, bona nit que Déu us do. Si no nos dan nada decimos: Mala casa, mala brasa, mal tió, mala nit que Déu us do”.[2]

Era una escola dirigida a les nenes de la vila, alguna de les quals havia de caminar tres quarts d’hora per arribar-hi, però que estava al corrent de les últimes novetats socials i pedagògiques. Així un any, com a record de la Festa del Llibre, l’escola compra la Història Nacional de Catalunya de Rovira i Virgili.
El Centre Excursionista de Catalunya, una de les institucions catalanes que més ha fet per fomentar l’esport i la cultura a la nostra nació també té presència a la nostra escola. “Tornem a tenir aquest any com l’any passat un calendari molt bonic editat pel Centre Excursionista de Catalunya, secció d’Esports de Muntanya. És un setmanari i cada full porta una esplèndida fotografia....  ...Quan arrenquem el full, la Srta. Mestra ens el rifa i la nena que li toca el guarda.”[3]
Una altra alumna ens diu que “El 9 de març a Manresa amb la Sra mestra. On diumenge vam anar al concert de l’Orfeó Manresà.[4]
Aquesta simbiosi entre escola, família, mestra i cultura,[5]  va fer que la tasca pedagògica fos molt valorada entre les alumnes. Així, a la revista d’abril del 1936 quan pregunten a alumnes què volen ser de grans trobem respostes com les següents:
M’agradaria amar a la fàbrica perquè ara la mare treballa per mi i pels germans i quan sigui gran vull ajudar a la meva mare i que ella reposi. (Lurdes Buxadé)
Voldria ésser Mestra i tenir moltes alumnes. (Maria Cortinas)
M’agradaria estudiar la carrera de mestra i tenir una escola d’un poble, i estimar força les nenes. (Carmeta Coma)
            No podríem acabar sense fer referència a dues tècniques utilitzades a l’escola de nenes de Sant Feliu: els intercanvis de revistes escolars i les  visites escolars.
Les nenes de Sant Feliu feren intercanvi de revistes escolars amb escoles de Sant Celoni, Olèrdola,  Madrid... 

Entre les revistes que van rebre l’any 1936 en destaquem:

Vida Escolar” de Sant Vicens de Castellet.
“Full Escolar” de Molins de Rei.                               
Avant de Vilafranca del Penedès, Claror  de Valls, Cultura infantil d’Arbeca, Despertar de Palma, Full Escolar de Molins de Rei, Inquietud de Menàrguens, L’Alegria d’Oló  d’Oló, L’escolar  de Massanet de Cabrenys, Poncells d’Avinyó, Trabajos Escolares Vividos  de Plaséncia del Monte, Travail de St. Gérand de Vaux, Vida d’Infants de Sallent i Vida Escolar de Sant Vicenç de Castellet.
            Les excursions al voltant de la vila i als pobles propers són constants. A més se’n fan d’altres a indrets que tenen interès pedagògic, com Cardona. Cal destacar les visites que es feien per compartir i difondre les noves tècniques
“El primer dia de la primavera van venir les nenes d’Artés amb la Sra. Mestra i una amiga seva, a fer-nos una visita per veure com treballem a la impremta. Totes anaven blanques com nosaltres i eran molt maques...
...Van veure com escrivíem a la impremta i els va agradar molt. Elles també hi van escriure.
També els vam fer cine i els va fer molta gràcia. Voldríem que tinguéssin impremta per rebrer quadern de les nenes d’Artés.”[6]
            “Per fi hem tornat la visita a les simpàtiques amiguetes d’Artés...   ...Estem contentes de l’excursió d’avui perquè hem parlat molt amb les nenes d’Artés i ens han acompanyat a veure l’Església, hem pujat al campanar, hem vist unes caves de xampany i n’hem begut amb porró totes. Hem anat al parc de Crusellas, que bonic! “[7]


                            Trobada d’escoles a Artés

            L’any 1935 es feren unes excavacions al voltant de l’església de Sant Marçal de Relat per recuperar unes restes arqueològiques: “Es deia primerament que el cementiri que es descobreix a St. Marsal podia pertànyer als ibers. Però ara sembla que les tombes no són tan antigues.
Doncs bé, troben unes olles que ja es veu que són molt antigues i el que els fa més estrany, que les troben sobre la llosa que tapa el mort. Dinstre de les olles no hi troben res i es diu que en dites olles s’hi posava menjar. El que fa més estrany que en troben unes de quatre brocs que no s’havien trobat enlloc.”
El fet de trobar-hi unes olles fa creure que són tombes paganes, i comensen a pensar que són pre-romanes. Res, però, s’assegura encara, puix està en estudi. Es conta que Sant Marsal havia estat centre d’un gran nucli de població i ara sols hi ha una Ermiteta petita. Veritat que és bonic estudiar coses que s’ofereixen tan misterioses! “[8]
            “Han vingut els nens de Sallent amb el Sr. Gil, el seu Mestre. Hem disfrutat molt perquè hem anat amb el seu auto a Sant Marçal. I també ha vingut el Sr. Metge i jo amb 5 nenes més vaig anar                     amb l’auto del Sr. Metge. M’he fixat que aquells nens mostraven molt d’interès amb les coses i prenien molts apunts. Nosaltres ja hi havíem anat a St. Marsal a visitar les excavacions que fan.”[9]
           








Visita a Artés (1929?) Les noies marcades amb un punt són les de Sant Feliu Sasserra

Hem donat la veu a aquelles nenes que van redactar Serenor als anys trenta. Volem que aquest article esdevingui un homenatge per a totes elles i per a tots aquells mestres que al primer terç del segle XX, i especialment en temps de la Generalitat republicana, van lluitar per aconseguir una escola pública de qualitat i arrelada a la realitat del país.



REVISTES SERENOR




SERENOR núm. 4
Desembre, 1934


















SERENOR núm. 5
Gener, 1935














SERENOR núm. 6
Març, 1935















SERENOR núm. 7
Abril, 1935















SERENOR núm. 8
Juliol, 1935























LA TORRE DE LA MINYONA

Publiquem un treball de l'alumna Filomena Boatella que tracta de l'excursió que va fer a Cardona.
Dissabte 6 de juny surt cap a Manresa i diumenge, dia 7 de juny, arriba a Cardona. Dilluns dia 8 de juny escriu el primer treball Excursió a Cardona.



















[1] Montserrat Pont. Serenor núm. 7
[2] Montserrat Pont. Serenor núm. 6
[3] Josefa Coma, Maria Casals V., Maria Conangla. Serenor núm. 5
[4] Montserrat Prat. Serenor núm. 6
[5]  El pare, la mare i la germana ja m’estimen; mentre m’estimin la mare, el pare i la Mestra i la germana ja en tinc prou.Montserrat Pont Sala. Serenor núm. 7
[6] Maria Conangla T. Serenor, 6
[7] Maria Conangla Tertiñà
[8]  Teresina Arnaus. Serenor, núm. 9
[9] Rosalina Sala G. Serenor, núm. 9

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada